Äsch, den här gamla trasan

I nästan alla butiker där jag handlar kläder finns en liten hörna med det som kallas ”utvald vintage”, till och med brontokedjan H&M hade det ett tag. Det är oftast plagg som respektive butik hittat hos någon amerikansk variant av Myrorna och gemensamt för dem är att de luktar konstigt, är originella och gärna köps av det människosegment som kallas hipsters.

Det är bra, det är naturligtvis bättre att gamla orange manchesterbyxor med svarta sömmar används av någon än att de ligger och samlar mer konstig lukt i någon fuktig lada i mellanvästern. Samtidigt har det som söndagsbilagorna älskar att referera till som ”vintagetrenden” inte inneburit någon förändring i vårt sätt att konsumera: för mycket, för billigt, för ofta och för terapeutiskt.

Modejournalisten Sofia Hedström bestämde sig för att inte shoppa på ett år, och berättar i sin bok Modemanifestet hur hon utan kassar vid fötterna plötsligt inte hade något att tala med sina vänner om. Shopping är en så stor del av vår livsstil att vi inte längre vet vilka vi är när vi inte kan definiera oss genom varumärken.

Vår konsumtionstakt håller inte. Resurserna räcker inte, och den som syr en tröja som säljs för 79:50 kan omöjligt ha fått rimligt betalt för sitt arbete. Det vet vi, och ändå känner vi oss duktiga när vi köper kläder som ”redan finns”. Att shoppa ekologisk bomull är fortfarande att shoppa. Det enda vi egentligen behöver är en ny mening med livet.

(Borås Tidning, 110324)

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Äsch, den här gamla trasan

  1. Pingback: Tankeställare « It's easy being green

  2. Åsa skriver:

    Jag har just inlett en shoppingfri månad inspirerad av Modemanifestet och av att ha intervjuat Anna Schori som tagit bilderna. Hon säger att när man väl växlat spår i hjärnan finns ingen väg tillbaka, ungefär som med feminism kanske (alltså säger jag, inte hon) – om man en gång ser skillnaden i hur män och kvinnor värderas/behandlas/lever i denna värld kan man aldrig slå av den insikten sen. Eller att man lärt sig att orden ”ju” och ”faktiskt” kan strykas ur alla texter i 99 procent av fallen, då kan man inte lämna dem ifred sen. Etc etc, nu åter till… att inte shoppa. (Bara om barnen verkligen behöver något.) (Och om jag hittar den perfekta vita kostymen? förhandlingsläge kan uppstå isf)

  3. Rebecka skriver:

    Intressant. Jag återkommer strax med en recension av boken! (Och: när i hela fanders använder man en vit kostym?)

  4. Åsa skriver:

    Jag tror man aldrig använder den, jag vill bara HA en, det är en fix idé. Jag ser det som en bild framför mig, hur jag står där i sommardiset på en parkering framför en Buick Roadmaster med träpanel i min kritvita kostym och bara… Står där. (Och väntar på något viktigt? Kanske.)

Kommentera

