Low carb halleluja

Många jag känner tycker att den här Lena Andersson-texten är hejdlöst rolig och träffande, och det är den. Och det är alltid lätt att göra sig löjlig över människor som känner/ tycker något väldigt mycket.

Men alltså, även om jag kanske inte riktigt kan uppamma den där närmast rättshaveristiska energin just vad beträffar LCHF, så kan jag inte låta bli att känna vad de känner i form av upplyst frälsning.

När jag var elva år fick jag diabetes typ 1. På den tiden rekommenderades jag att äta så mycket bröd att jag inte kan förstå hur jag orkade röra mig ens: två mackor OCH gröt till frukost, två mackor till mellanmål, bröd till lunchen, två mackor och frukt till mellanmål, bröd till middagen samt ”kvällsmacka”. Det är, hm, ganska svårt att hålla blodsockret på en ens rimlig nivå i det läget.

I två dagar bara, har jag mer eller mindre av en slump inte ätit kolhydrater (jo rostade mandlar förstås). Och detta händer, direkt: mitt insulinbehov halveras, blodsockret märkvärdigt jämnt. Jag tror ingen icke-diabetiker kan förstå hur det är. Jag ska försöka återkomma till detta på något sätt. Men alltså, jag förstår faktiskt halleluja-kören.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Low carb halleluja

  1. Cilla J skriver:

    Har kompisar vars äldsta son nyligen fått diagnosen diabetes 1. De berättar att nuförtiden rekommenderar sjukvården något slags LCHF-kost. Det är ju skitbra. Vad som inte är bra att fanatiker, vilken religion de än ansluter sig till. Speciellt inte om de 1/ser ner på de som har en annan religion 2/bara tar det som en ursäkt att prygla sig själv. Viktigt att belysa, så jag håller på Lena.

Kommentera

