Allt kommer bli bra/ Lisa Ewald

20130523-203810.jpg

 

Det mesta är ju inte så kul, men något bra måste vi ju ändå ha gjort i det här landet som begåvats med så många fantastiska serietecknare. Dotterbolagets Lisa Ewald debuterar nu med Allt kommer bli bra och utgör ytterligare ett bevis för min tes.

Hon rör sig kring patriarkatet, heteronormen, kvinnohatet, rasismen och den mörknande framtiden som är vår. Nästan traditionella ämnen för Galago-stallet, men med en egen ton som jag tycker mycket om: lite mindre pedagogiskt förklarande, desto mer deprimerande på det där sättet som känns som att hoppa fallskärm och halvvägs genom luften inse att någon jävel trasslat ihop linorna.

Estetiken är influerad av rap, Bollywood, gamla 40-talsfilmer, fulteckningar och new age. Bäst tycker jag om porträtten med ditritade ögon och opassande passande citat. Lisa Ewald berättar om klitoris, den manliga G-punkten och kvinnoförtryck på olika nivåer. Hon lovar att fortsätta vara skitjobbig. Det lovar jag och mina medfeminister också. Det är det titeln syftar på.

(Borås Tidning, 130522)

Bild | Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

