Vid Bosporen satte jag mig ner och grät

Jag var alltså i Istanbul i helgen. Vi gav en kompis resan i 40-årspresent och eftersom han snart fyller 43 tyckte vi att det var dags. För att kompensera den långa väntan gjorde vi det till en överraskningsresa, vilket innebär att tretton personer hållt käften sedan i november. Tills jag försade mig för en vecka sedan. Jag har påtalat detta sex gånger sedan i torsdags men ingen verkar ta notis, så nu släpper jag den skulden. Poff. Skuldkänslan är ändå alltid konstant!

Tyckte Istanbul var en riktig toppstad. Det var jättehalt på gatstenarna och det var hemskt tydligt att det bor över femton miljoner människor där, men alla jag träffade var så himla vänliga och log mot en, precis så som ingen gör här (*ler mot någon, får en trött/ död blick tillbaka, VARJE DAG*). Barnen spelade fotboll på grästäckta refuger mellan motorvägar, jag fattade som vanligt inte hur stan satt ihop och när jag drack kaffe satt halva kaffet kvar i koppen.

I lördags hade vi en egen guide som hette Ömer som ledde omkring oss i Blå moskén, Hagia Sofia, cisternerna med illtjocka fiskar som hoppade i underjordsvatten, (DET var mäktigt, och att det bodde kriminella där på 70-talet, så jävla smart och mysigt), och till ett ställe med så gott kött att jag… åt jättejättemycket kött. Vi åt baklava som var god och kalla osaltade mandlar på fat av is som inte var så goda. Var uppe svinsent, det var ett lyxigt vuxenkollo typ, mycket gapigt och den där lite bakis/ jäktade stämning som infinner sig när ett gäng småbarnsföräldrar får 48 timmar i fred. Jag gick barbent och kom hem med flera oförklarliga blåmärken på otippade kroppsdelar. Vill åka tillbaka direkt. På Ataturk växlade jag in mina turkiska lira till dollar…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

