Vem är curlad är det du eller jag

”Ni är SÅ bortskämda!” hojtar jag mot baksätet, och det är inte mitt största ögonblick som förälder (alla väntar fortfarande på det) men det är en sanningens minut. Sanningen är vad stora ungen säger med lugn, pedagogisk röst: ”Men det är ni som har gjort så att vi är bortskämda”, och vet jag att det är sant. Jag är vad ungdomarna nu för tiden kallar ägd.

Att vara bortskämd och curlad är fult, det är vulgärt att skämma bort sina barn och att curla dem till en så bekymmerslös tillvaro som möjligt är skamligt. Vi suckar över att våra ungar har egna iPads och himlar när de säger ”mamma kan vi åka taxi?” fyrahundra meter hemifrån. Vilka tror vi att vi är. Vem, som bor i Sverige och har råd att köpa iPads, är inte curlad och bortskämd? Givetvis blir barn, som växer upp med föräldrar som får statligt bidrag för att få hjälp med att dammsuga, bortskämda.

Jag hatar bokföring och att deklarera, så jag har en revisor. Jag blir vansinnig, på gränsen till att slänga ut saker genom fönstret och vråla ”SEE YOU IN TOKYO BITCH!” när teknisk apparatur inte fungerar på första försöket och ren intuition. Jag äger fler skor än jag/ någon människa i hela världen behöver, jag grinar om jag inte får mat med exakt jämna mellanrum och jag blir sur över till exempel att det tv-programmet jag tänkt se på Play inte är upplagt ännu.

Det finns en maskin som sägs kunna suga upp alla myggor i en hel trädgård och döda dem. Alltså så att man kan sitta ute en ljus sommarkväll och smutta på rosé och grilla någon skit utan att behöva bry sin söta lilla hjärna med myggstift. Jag är ett gravt fall av curlad. Allt tråkigt vill jag slippa.

Som västerlänning med okej med pengar och rent dricksvatten rakt ur kranen är vi så curlade redan från början jämfört med nästan alla andra i hela världen. Lustigt nog är de som är mest curlade av alla, vita, heterosexuella män med styrelseposter och cash, de som minst av alla förstår det. De tror att de sitter där de sitter på grund av begåvning och entreprenörsanda. Hoho.

I själva verket sitter de flesta av oss i baksätet, har just varit på bio, ätit våfflor till lunch och smällt i oss en hel påse lördagsgodis. Vi är curlade och bortskämda så ända in i baljan. Ibland försöker vi mörka det genom att peka på våra barn.

(Amelia 14/ 2013)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vem är curlad är det du eller jag

  1. Ping: Rebecka Åhlunds fanclub presenterar | När du inte orkar ringa en vän

  2. M skriver:

    Vet du Rebecka, det är himla lätt att antingen känna sig lite psyko eller ocool när man kommenterar så här men jag vill verkligen säga att jag blir så glad av dina texter. Smart, koncist, mänskligt. Sällan förskönande och alltid värt och nästan hela tiden rätt himla festligt. Vill ungefär fyrtio gånger i veckan skriva ut dessa texter och bara handa ut dom till folk istället för att öppna munnen, det skulle bli tydligare så. Sluta aldrig. Slut hyllning.

Kommentera

