Det kallas kvinnovåld

Jag har aldrig fått stryk av en man, och det beror sannerligen inte på att jag inte betett mig som en bitch lite då och då. Varför har jag inte fått det? Det må låta som en felställd fråga: varför skulle jag ha fått det? Oavsett hur mycket jag gormat och provocerat och tjafsat, givetvis ska jag kunna göra det utan att riskera en smäll. Men statistiken säger något annat, vidrigt: var tredje kvinna i världen har utsatts för sexuellt eller fysiskt våld av en man. Män får också stryk, men inte i fyra fall av fem av den de lever tillsammans med. Den farligaste platsen för en man är inte hemmet, som det är för en kvinna.

När en kompis till mig hade ramlat ner från en klättervägg skojade folk om att hennes kille ”bara slår henne när hon förtjänar det” och hon själv pekade på blåtiran och hojtade ”nä ingen fara jag gick in i en dörr bara!”. Jag är allt för svart humor, men det säger något verkligt obehagligt om vårt samhälle att ”dåliga ursäkter” som ska bortförklara att en kvinna fått stryk av sin man är så välbekanta att de blivit vassa små skämt att ta till för den som vill känna sig lite vågad.

Löjligt nog ska det också kallas för ”kvinnovåld”, när det är män som slår. På samma sätt som det är den korta kjolen eller några drinkar för mycket som är orsaken när en man våldtar, på samma sätt som det är högre kompetens och eller förmåga att ”ta för sig” när en man får högre lön för samma arbete som sin kvinnliga kollega. Om det finns någon skuld över huvud taget, faller den oftast tungt på kvinnan.

Så när en kvinna har fått spö av en man ska det bortförklaras. Hon kanske betedde sig som en riktig satmara? Hon kanske är missbrukare? Hon kanske valt en dålig man? Hade hon varit otrogen säger du? Han kanske har börjat i terapi nu? Nigella kanske förtjänade det? Rihanna kanske provocerade fram det själv? Och om det nu var så illa; varför reste hon sig inte helt enkelt och gick?

Men Världshälsoorganisationen kallar mäns våld mot kvinnor för pandemi. Det är som filmen Contaigon, men det livsfarliga och i många fall dödliga viruset är män. Misshandlade kvinnor behöver hjälp med att ta sig ur destruktiva förhållanden. Det är den som slår som bär skulden. Det är den som slår som borde gå sin väg. Det är den som slår som är en bitch.

(Amelia 17, 2013)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

