Bygg ditt eget kalejdoskop

Vaknade av att Bodil hade falsk krupp i natt och sedan vaknade hon i morse och ljög om någon dröm hon haft. Var på skolan precis, vi fick kryssa i vilken etnicitet vi har, ”resande folk från Irland” och ”gypsy/ roma” kunde man välja på bland annat… vi valde ”white background” men det hade varit spännande att kryssa gypsy och se vad som hände.

Höll på att få mig och Bodil överkörda av en buss nyss det var ju lite dumt eftersom det berodde på att jag samtidigt berättade för henne om vänstertrafik.

Nu meddelade Betty att hon tänker flytta in under trappan men det går tyvärr inte eftersom vi har våra ytterkläder där i en hög. Andra upprörda känslor handlar om att vissa bitar i hennes chokladkalender gåtfullt försvunnit, Bodil föreslår flera möjliga misstänkta nu. Det enda som kommer att hända är att vi åker till Ikea.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bygg ditt eget kalejdoskop

  1. Hanna Lans skriver:

    Det där med etnicitet är intressant utomlands. Jag bodde i New York när jag var gravid och behövde fylla i ett formulär med vilken etnicitet jag hade. Eftersom White inte fanns med så blev jag lite förvirrad. Jag frågade sköterskan om hon kunde hjälpa mig men hon fick inte berätta vilken etnicitet jag hade, för då hade hon kunnat vara rasist. Det blev så att vi började bakifrån med vad jag i-n-t-e var. African-American? frågade hon, No, svarade jag, Asian? No, osv. Tills det bara var en kvar, Caucasian. Men jag är inte kaukasier, svarade jag. Men det var jag tydligen, det är alla vita i USA. Jaha, sedär, jag fick en ny nationalitet också. 🙂

    • Rebecka skriver:

      Lyxigt! Men ack så konstigt. Jag reagerade även när vår vän som bor här sa ”ja det är ju 75% bengaler på skolan”, detta hör till det som kallades Banglatown om jag förstått saken rätt. Men vi pratar inte om etnicitet på det sättet i Sverige, känns mycket mer laddat där? Alltså utan att vara helt ”det är så politiskt korrekt bla bla bla”, men… ja, well, jag har bott här i fyra dygn så att ha en teori ens känns förmätet. Vad tänker du?

  2. Johanna skriver:

    älskar dessa blogginlägg så mycket. låt flödet aldrig sina!

Kommentera

