Jag älskar mens

Min känsla för tajming har inte alltid varit perfekt. Därför hamnade jag som nybliven menshavare vid samma bord i uppehållsrummet som den snyggaste killen i nian. Jag gick i åttan. Jag grävde fram ett Nueva-cerat ur Levi’s 501-fickan. Bara det att det inte var ett cerat utan en gul ob. Det kändes som att jag skulle bli tvungen att byta skola, så djävulskt pinsamt var det. Sedan dess har jag hatat att ha mens.

Eller, hatat och hatat, det är ett starkt ord för något varje kvinna har att syssla och pyssla med typ tolv gånger per år i fyrtio år. Mycket blod. Mycket hat. Jag har alltid sett mens som bökigt, besvärligt, och på senare år även miljöovänligt.

En enda liten grej fick mig att ändra detta förhållningssätt som jag haft till mens i tjugo år. Jag köpte en menskopp. Första gångerna kändes det som att baxa in en flygel i snippan. Ett mens-heat senare kändes det rent barbariskt att använda tamponger. Dessutom. Med en menskopp ser jag hur mycket blod det är, när det kommer, jag känner när koppen börjar bli full. Blev sugen på att spara blodet och hälla det på något träds rötter, sådär som Hollywood-hippiesar gör med sina moderkakor. Jag började känna mig som lika delar häxa och vetenskapskvinna. Det blev kul att blöda. Jag skojar bara lite.

Vi är strikt uppfostrade till att tycka att mens är äckligt. Ett nödvändigt ont i bästa fall, i sämsta fall något som gör att vi betraktas som orena. Det är populärt att ondgöra sig över hur andra religioner än kristendomen betraktar en blödande kvinna (flytta till en menskoja hundra meter från byn, blödande kvinnor får inte laga mat eller ens röra kokkärlen), men tjafset om hur himla äääckligt det är med mens finns ju överallt.

Men jag är inte med på det längre. Jag har mens, hylla mig! Bär mig och min menskopp på en gyldene tron och vifta oss med palmblad. Detta är vad jag kommer att säga till mina döttrar när de så småningom börjar blöda: GRATTIS, du kan skapa och bära liv. Och om du inte vill det kan du bara gå runt och malla dig. Mäta rent underbart blod i en kopp. Du är en magisk menshäxa.

(Amelia 26, 2013)

20131223-125829.jpg

Det här inlägget postades i texter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

