Ugglorna är inte vad de verkar

1382141040024

Livet varar för evigt och därför ser jag om en TV-serie jag älskade när jag gick i sjuan. När det första pilotavsnittet av Twin Peaks sändes i Sverige förstod jag något om besatthet och rus, trots att det enda jag dittills varit besatt av var Richard Herrey och det enda ruset jag känt var att snurra fort fort fort och sedan falla ihop på någon gräsmatta av yrsel.

Den vagt drömlika vinjettmusiken, skådespelarnamnen som trycktes fram i överstrykningspennegrönt mot en fond av nordamerikanska skogar och sågverk. Mädchen Amick. Sherilyn Fenn. Lara Flynn Boyle. Själva serien var spännande på ett både krypande och koko sätt, präglad av konstig stämning och jazziga basslingor, proppfull av märkvärdiga karaktärer. Twin Peaks hade premiär långt innan playfunktioner, nedladdning och dvd-boxar, och jag tänker att det där andäktiga bänkandet framför TV:n en gång i veckan för femtio minuters ren, skräckslagen njutning bidrog till magin. Och Mari Claesson som avslöjade vem mördaren var innan det skett i serien: jag har fortfarande inte förlåtit dig.

Popkulturella yttringar har en nästan löjlig förmåga att åldras med ovärdighet. Jag kan läsa om de böcker som lockade mig att börja skriva själv, och hånskratta rakt ut över hur mediokra de är. Alla filmer som utspelar sig i en dåtid-samtid blir ofta mer tidsdokument än något annat några år efter de haft premiär- till och med historiska kostymdramer har en tendens att visa 1980-talsriddare, 1990-talsriddare eller 2000-talsriddare. (Tänk på Ivanhoes frisyr, Bravehearts obegripliga frisyr och Arns frisyr. Dela in er i smågrupper och diskutera.)

Särskilt när en älskat en tv-serie så som jag älskade Twin Peaks, är det lätt att bli besviken av att se om den. Hjärtat är oroligt när jag sveper igång första avsnittet, där Laura Palmer hittas mördad på en stenig strand och Dale Cooper börjar testa paj- och ”damn good coffee”-utbudet i den lilla hålan. Men jag hade inte behövt ängslas.

Twin Peaks är grunden till så mycket, inser jag, mer och mer för varje avsnitt jag återupplever. Det har i stora delar format min perception. Vad jag tycker är otäckt (blåsande granar i skymning, underliga lösryckta meningar, saker som petas ner innanför naglar med pincett), vad jag tycker är sexigt (att knyta en knut på en körsbärsstjälk med tungan, pennkjolar till platta skor, kanske inte lika mycket Bobby Briggs som då) och vad jag tycker är roligt (stränga tanter med uggleglasögon som pratar med vedträn, kraschande businessgubbar som röker cigarr och bygger installationer av historiska slag). Och det har banat väg för, åtminstone, följande samtidsfenomen (på gott och ont): klädmärket Acne. Ugglor, aka put a bird on it. Diagnoshysterin. Min vän som ville döpa sitt barn till Bob men uttala det på franska: Böbb. Matfetischismen. Feminismen och kritik mot rådande könsmaktordning. Läppförstoringar. Grunge. Nygrunge. Glesbygdsromantik. Illusionister. Anorexia. Sex. Ultravåld. Underhållning med hjärna. Devisen ”att ta populärkultur på allvar.”

Förutom att flickorna som säljer kramar på One eyed Jack’s ser lite väl 80-talsaktiga ut, har tidens tand inte så mycket som knaprat ett knaper på David Lynchs succé. Jag ljög i början: vi har inte evigt liv. Men några av de timmar vi har kan vi lugnt lägga på att se om Twin Peaks.

(Borås Tidning, 131215)

Det här inlägget postades i texter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ugglorna är inte vad de verkar

  1. Linda skriver:

    Det kan ju inte vara ett sammanträffande att jag såg fire walk with me igår!!
    Och förklarade även för någon som aldrig sett Twin Peaks att detta är mycket mycket bra,fick tillbaka en oförstående min men senare recensionen att den nog kan vara intressant för unga män ålder 13-18 pga av sexualitet.
    Men Laura Palmer är den människa,ej levande som jag känt mest samhörighet i hela mitt liv med!

  2. Ping: Sometimes, my arms bend back | Rebecka Åhlund

Kommentera

