2013: den obligatoriska årskrönikan

Lusfri nu! Det är löjligt men jag blir alltid lite sentimental på nyårsafton. Vill göra någon sorts bokslut, egentligen helst bara gå och lägga mig som vanligt MEN i alla fall, här kommer något.

Det började med att Lotta lagade hundra mat till mig och Emi och några till, det var så gott och jag blev så mätt som jag kanske inte varit någon gång under resten av året.

I januari reste min familj och jag till Dominikanska republiken och hyrde hus i Las Terrenas och Cabarete. Vi red på hästar, jag blev buren över en flod av en ung man, jag slutade åma mig över kackerlackor, såg knölvalar leka bara hundra meter från vår katamaran, fick många nya hundvänner, jag pussade en delfin, klappade rockor och hittade ett igenbommat grönt hus på stranden med taggtråd runt som jag tänker att jag kommer att bo i någon gång.

Sedan i april kom min första bok, Flickan på tavlan, och jag blev så glad över fina recensioner och massa barn som läste och blev rädda. Sedan fattade jag vad den egentligen handlar om.

Under våren gjorde jag flera jävligt bra resor:

Istanbul där jag blev besatt av cisternerna, ornamenterade element och kött. Jag fick även ett wake up-call.

New York ensam som jag älskar det men med några mycket fina möten, konstupplevelser, Sleep no more och en magisk talisman.

Lyxresa till Shanghai med Johannes, där vi såg så mycket på bara några dagar, åt den bästa vegetariska mat jag någonsin ätit, fick kennelhosta av smogen, drack ljummen vodka i dricksglas och gick på mystiska klubbar i trappor och prång och ösregn med Jesper och Rong, en sorgsen arvtagare och två danska små pojkar som skulle ta kebab till Kina, såg real tai chi i parker och skylines som bara finns på film.

När jag kom hem fick jag veta att två viktiga personer fått varsitt cancerbesked. Den ena var min mamma, som fått kronisk leukemi, men i dag är rätt ok. Den andra var min faster som fått en mycket farlig sorts cancer. Jag åkte till Borås och träffade i tre intensiva timmar. Vi trodde att hon skulle dö inom några månader. I dag har cellgifterna mot alla odds krympt hennes cancer och vi har talat om att hon ska komma hit och hälsa på. ❤

Sommaren var familjen och Rånartorpet, många bromsar, ihärdig jogging, böcker lästa och sena, mörka kvällar i varsin korgstol med Johannes då vi började prata om att bryta upp och flytta till London. Vi hörde djur i skogsbrynet, drack vin, drömde. Hösten gick fort, det enda jag gjorde var att jobba, sälja lägenheten, förbereda för flytt, ta farväl av Stockholm och tjata om flytten. Och här sitter jag nu.

2013 mötte jag flera personer jag tror att jag kommer ha kvar i min närhet, om än inte fysiskt/ geografiskt, för resten av mitt liv. Jag gick med i mitt första politiska parti: FI. Jag skrev på två nya bokkontrakt och några på spekulation som känns som att de på allvar kan bli något. Jag gjorde sex nya tatueringar. Började äta medicin. Mådde bättre. Började med hatt. Var på Bokmässan. Träffade en schaman. Började feströka igen. Sket i allt.

2014? Jag har ingen aning. Jag ska försöka att undvika att gripas av panik.

lilledelfin

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 2013: den obligatoriska årskrönikan

  1. Hanna Lans skriver:

    Både jag och min son älskar spökhistorier, men det var socialrealismen och relationen mellan Ella och Dylan som grep tag och som gjorde att vi inte kunde sluta läsa. 🙂

    Du verkar ha haft ett fantastiskt 2013, jag tänkte att mitt 2014 skulle gå i ungefär samma tecken! 2013 var tryggt och bra, men alltså, äventyr är alltid äventyr.

    Gott nytt år!

  2. Hanna F skriver:

    Oj det var värst. Här har det inte hänt något. Men det är OK. Kram på dig!

Kommentera

