Jag slutar med män nu

”Har du läst ut Min kamp 5 än?” frågar min man en morgon. Han står i begrepp att beställa den sista delen av Karl Ove Knausgårds inte helt obekanta, tusentals sidor långa epos om sig själv.

Vi har alla delar utom den sista. De står i bokhyllan med sina färgglada ryggar. Jag älskar att läsa, jag läser förmodligen mer än någon du känner. De där klatschiga bokryggarna borde utöva samma sorts lockelse på mig som en välsorterad smågodisdisk gör på mina barn. Men nej. Jag har inte ens orkat ta mig igenom Min kamp 2.

Varför är det så? Munnen svarar på min mans enkla lilla fråga innan den del av min hjärna som formulerar sig snärtigt hunnit få kaffe. ”Nej, jag har inte läst Min kamp 5 och jag kommer nog inte att göra det heller så länge vi lever i ett patriarkat.”

Stackars Karl Ove Knausgård går omkring i sitt goa hus på Österlen och gråter bittra tårar över min illojalitet nu. Det känns oartigt att lämna honom där, halvvägs in i hans andra kamp. Han berättar ju så öppet om sin ångest över att feminiseras på babyrytmiken och hur vidriga mammorna till hans barns dagispolare är. Jag raljerar inte nu, hans projekt är tufft och naket och allt det där.

Men jag tyar inte mer. Jag vadar i er gamla tråkiga manlighet, jag har den upp till hakan.

Sedan jag lärde mig läsa har jag läst om män av män för män. Jag har läst om deras dämoner, tankar, upplevelser, erfarenheter av världen omstöpta till litteratur. Det har varit många bra texter, och kopiösa mängder erbarmliga texter. Det har handlat om faror, mod, våld, självförakt, sprit, filosofi, kukar äventyr, livsleda, livsvisdomar, entreprenörsskap, recept på hur man kokar en bit kött i elva år, kvinnliga väsen och regelrätta haggor, bekräftelsebehov, lycka, inre resor, maraton och långa jävla utsvävningar om någon hes farbror med gitarr.

Medan jag arbetar med denna krönika stapplar en full gubbe in i en bokhandel i Malmö och tänder eld på en pocketutgåva av Min kamp med motiveringen att Karl Ove Knausgård är den ”sämsta författaren genom tiderna”. En urmakare från butiken bredvid lyckas släcka pocketboken med sin vattenkanna, och bokhandlaren vill inte anmäla något brott eftersom ”pocketen inte är värd något”.

Jag tror vi är många icke-pyromaner som känner likadant. Mitt intresse för män som berättar manliga historier är lika kallt som Instagramflödet den där morgonen när den första snön fallit. Lökig liknelse, men tänk på hur lätt den hade passerat i en Beat-inspirerad mansbok. Lugna er! Det går att ha mig i möblerade rum fortfarande. Jag kommer inte att arrangera bokbål, inte någon av de närmaste veckorna i alla fall. Men kom ihåg att även om Min kamp-pocketen kanske inte är värdelös, så har den legat längst fram i bokhandeln på bekostnad av andra författare, andra berättelser, andra utgångspunkter.

Och eftersom världen aldrig förändras får väl jag göra det, tänker jag, och gömmer sjätte hans kamp under en lös bräda i golvet.

(Borås Tidning, 140119)

Det här inlägget postades i texter, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag slutar med män nu

  1. Anna skriver:

    Kom fram till samma slutsats på julafton efter att ha blivit erbjuden en bok om en man skriven av en man (mamma fick å hade läst redan). Tack men nej tack, jag är så jäkla less på att läsa om män, sa jag spontant. (Jo jag har en man å nej jag är inte bitter. Bara trött på att läsa böcker av män om män).

    Tack för bra blogg, älskar å läsa kvinnlig blogg skriven av kvinna hehe

  2. alltfinnsredan skriver:

    Jag älskar dig. Kände exakt just nu att jag nog gott kan få mig ett litteraturmässigt mansfritt år för att väga upp de trettitvå föregående.

    Ps. Gillian Flynn har du säkert redan läst. Om inte annat mycket bra kvinnoperson som skriver böcker som får mig att tro att hennes fantasi är en riktigt jävla otäck plats.

    • Rebecka skriver:

      Jag älskar dig också! Jag har bara läst Gone girl, ganska nyss, gillade den mycket! Ska visa dig en grej strax, apropå den… Men vilka andra av henne ska jag läsa tycker du, i vilken ordning?

Kommentera

