Hur lär man någon att inte bli våldtagen?

En 126 cm lång ettagluttare till douchebag har dragit min unge i håret. Det är en så trökigt klyschig bild och jag hinner precis bita av mig tungan innan jag säger det där de sa till mig när jag var liten: ”Han är nog lite förtjust i dig”. För herregud i min låda vilka behandlingar från jämnåriga pojkar en skulle stå ut med som barn. Med enda ursäkten att dessa idioter var kära i en men inte visste hur de skulle uttrycka det bättre än med en spark i magen/ nyponpulver innanför tröjan och lite senare tafsande och kast från liten brygga vid badplatsen.

Vi var bara elva när skolsköterskan kallade in alla tjejer i klassen på sitt rum och berättade om blottare. Hon förklarade att de bara ville visa upp sina snoppar, att de inte var farliga egentligen och att vi om vi träffade på någon bara skulle säga ”vilken liten!” och gå därifrån. Hon menade givetvis inget illa. Men det är ändå obehagligt att många år senare inse att jag redan som elvaåring fick lära mig av en vuxen att inte ta illa upp om någon gubbe skulle göra mig delaktig i någon form av sexuell händelse, utan att jag själv valt det.

Jag tänker ofta på hur himla mycket jag anpassat mig efter vad män, både kända och främmande, skulle kunna hitta på. Jag har sagt nej till någon som ville följa med hem för att jag inte var säker på att jag ville ligga med honom. Jag har tagit taxi fast jag inte haft råd. Jag har haft med mig sneakers att byta till på väg hem från fester för att vara säker på att kunna springa om det skulle behövas. Jag har tänkt att ”hade det hänt något hade jag fått skylla mig själv som blev så full”. Jag har satt nycklar mellan knogarna när jag gått genom mörka parker. Undvikit platser. Begränsat mig.

Det är skillnad på att bli dragen i håret och att bli jagad hem i natten, men båda lägena handlar om att anpassa sig, ursäkta och ta ansvar för vad någon annan gör. Ska vi ha det såhär? Ska våra vänner, döttrar, mammor, fastrar också ha det såhär? Eller: hur i hela friden lär man någon att inte bli våldtagen?

Nä, nä. Det är inte flickor som ska lära sig att hantera pojkar och män. Det är somliga pojkar och män som ska lära sig lite vanligt jävla folkvett.

(Amelia 2/ 2014)

Det här inlägget postades i texter, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur lär man någon att inte bli våldtagen?

  1. Ping: Exakt så | När du inte orkar ringa en vän

Kommentera

