Kompis från förr

Sent igår kväll textade Joelle att hon tappat rösten och boot campen i dag var inställd. Jag kände: ”neeej”. I stället gick jag in och visade rumpan för barnen i morse, och sedan gick jag och åt frukost med min gamla kompis sedan över 20 år, Peter, på Albion. Såhär kan man summera vår vänskap: vi var ihop i sjuan, när han hade en sån Mickey Mouse-tröja från Gul&Blå och jag just börjat älska kängor. Vi hade en date på Katerinedals bowlinghall och spelade exakt lika bra tills jag slog en strike på sista banan och vann överlägset. Sedan fick jag högre betyg än honom och det blev för mycket för hans underbara vinnarskalle. Han gjorde slut på nyårsafton. Sex år senare kom jag hem till hans nya lägenhet i Göteborg, spillde rödvin i hans splitter nya vita soffa, blev full och drog. Han ska även ha sprungit omkring i ”minimala kalsonger” på en fest jag hade på Nordhemsgatan, detta minns jag inte för jag hade fullt upp med att hångla i smyg på balkongen med en annan Peter. Sedan var han med i OS! Och nu har han och hans man precis fått tvillingar, och jag är ledsen över att vi bara hann ses en timme men det är något med att möta människor här: det blir så intensivt och som om tiden inte finns, allt är utanför sitt gamla vanliga trökiga sammanhang. Kan inte riktigt förklara. Men jag är mycket glad över vårt möte! Har även bokat en klipptid på min Räddare-i-utelåst-nöds salong, så jag antar att han tror att jag stalkar honom nu. Och skrivit ytterligare ett kapitel. Fortsätter nu!

20140212-121051.jpg

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

