Rebecka svarar på allt!

Fick ett mail av en kompis till min kompis Jenny, och började svara på mailen men sedan kom jag på att det kanske kan vara kul för någon mer? Kanske inte, men det är ju jag som umgås mest med den här bloggen så nu blir det såhär! (Har alltid drömt om såna ”frågestunder om vad som helst” som typ Kissie har, och så återupplivar jag på detta vis en mail-frågelåda jag hade på journalisthögskolan som hette typ FRÅGA ALLT.) Och så fick jag ett bonustips på slutet för alla som är i närheten av Shoreditch!

Hej hej!
Fann din mail på din blogg som jag i sin tur hittade via min fb-vän Jenny Brandt. Gillar dina texter så mkt och insåg efter besök på din blogg att du flyttat t London. Funderar själv på att flytta dit med man och barn för ett år ungefär. Måste bara fråga; hade ni fixat skola och förskola innan flytten? Var det komplicerat att hitta ngt bra? Är det svensk skola? Dyrt (gissningsvis)?
Ber om ursäkt för frågor av den mer privata karaktären men blev så nyfiken…
Så ett tips till slut: en av mina bästa vänner (svensk) har öppnat cafe i östra London. Det heter Cooper and Wolf, ligger på Chatsworth Rd. Bästa kaffet, bästa stället. Ett tips!
Tack för din tid!
Hälsar Sara (bor i Göteborg)

Hej Sara!

Om man bott i Göteborg och inte hatat det så kommer man att älska London, jag lovar, det regnar fett mycket men man är van vid de plötsliga väderomslagen och jag har på allvar känt det som om det varit vår sedan vi flyttade hit i december. Lella London… Så ja, klart du ska flytta hit! Vi bestämde rätt tidigt att inte sätta barnen i svenska skolan, som ligger i Barnes, därför att det skulle ge Johannes flera timmar pendling fram och tillbaka till hans jobb B Reel som ligger på Kingsland Road, och det skulle innebära att jag skulle få ta allt ansvar för barnen och då skulle jag känna mig som en hemmafru i en förort och det har jag känt mig som en gång och det vill jag inte testa igen. Men jag har hört mycket gott om den skolan.

Dessutom tänkte vi att barnen lär sig mer engelska om de går i engelsk skola. Det vi gjort med dem nu är ju som jag skrivit förut att kasta dem i vattnet och skrika ”SWIM!”, men hittills har det gått över förväntan bra. Mina barn är fem och sju och de lär sig språk jävligt snabbt i den åldern. Dessutom har skolan varit grym på att ge dem den extra hjälp de behöver.

Vi kollade runt på rapporterna från de kommunala skolorna när vi bestämt var vi skulle bo, och de flesta härikring har bra resultat, de har gjort en superuppryckning de senaste åren. Det funkar som i Sverige, man söker tre alternativ och hoppas på det bästa. Eftersom det är EU är man garanterad en skolplats inom tio dagar efter att man uppgett sin adress, mycket coolt. Blir det inte skolan man ville ha är det tillåtet med home schooling men herregud det vill man ju inte. Den kommunala skolan är gratis! Vi betalar skollunch för sjuåringen, två pund om dagen, femåringen får gratis lunch. Alternativet är packed lunch varje dag men vem orkar fixa det. (Kanske du.) Jag vet inte hur förskola funkar riktigt men vad jag förstår är det rätt dyrt- det är därför så många kvinnor (ja, alltid kvinnorna) stannar hemma med barnen tills de börjar skolan. De börjar ett år tidigare här.

Vi fick plats för båda barnen på en skola som ligger ett stenkast från vårt lilla hyr-radhus, och den skolan har inte skoluniform men det är ganska ovanligt tror jag. Det finns flera andra elever som pratar svenska, och en lärare i Bodils klass har massa svenska kompisar så de säger ”heeeej” till varandra varje dag. Vi bor ju då i Shoreditch i östra London och det är många olika kulturer som blandas här; det är många, många av barnens klasskompisar som inte pratar engelska hemma och det är skolan van vid.

Jag är verkligen imponerad av skolan. Av det jag märkt, och reagerat på jämfört med det lilla jag sett av den svenska skolan, så är det mycket lugnare, vänligare, lite strängare, mycket mindre av ”fri lek”, lärarna är extremt närvarande och tillräckligt många för att se vad som händer, både kunskapsmässigt och mellan ungarna. Det finns handlingsplaner för allt. Typ: ”Vi förväntar oss att ditt barn beter sig vänligt och respektfullt mot andra elever och lärare. Om barnet inte gör det kommer vi att prata med barnet om det. Om det inte hjälper kommer vi att prata med er om det. Om det inte hjälper heller kommer vi att prata med rektorn och er om det.” Typ så. Oändligt artigt, men bestämt. De har också flera barn med speciella behov, och deras föräldrar verkar nöjda.

Åh vad kul att få svara på det här! Hör av dig när ni kommer flyttandes så tar vi en kaffe på dina vänners kafé.

Rebecka

Det här inlägget postades i om att flytta till London. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rebecka svarar på allt!

  1. barabrittiskt skriver:

    Det låter som om ni gjorde det rätta. Förvisso har jag ett engelskt barn men jag hade också satt ett helsvenskt barn i engelsk skola inte bara för geografin (jag gillar sydvästra London) men för allt de lär sig. Matte och retorik som vi bara kan drömma om i Sverige.

Kommentera

