”it’s so cold today?” ”yes, but it’s colder in Sweden”

Det har blivit så att jag lär mig mest om den brittiska kulturen genom kvinnan som gör mina ögonfransar. Idag berättade hon om skoluniformer, var det finns bra outlets för Polo Sport för barn, hur allt funkar med council houses, pubkulturen (det är bara ”engelska personer” som går dit, själv dricker hon inte lika mycket), detta med att det inte bara är off license-butiker som säljer alkohol längre,  och hon ser sig själv som ”brittisk” men ändå mest Hong Kong-kines, men hon är född och raised här och hennes barn är engelska, hon förstår kantonesiska men pratar inte så jättebra själv, om barn ska få ha Facebook eller inte, grupptryck i secondary school, Brick Lane, gentrifiering, bostadspriser, kyckling, bird flu, klackar, ansiktsmasker.

Jag berättade på ett obehagligt svenskt sätt om Systembolaget. Självgott. Hon tyckte det lät great. Sedan råkade jag gå in på Brick Lane Book Shop som jag redan från början visste skulle döda mig. Och det gjorde den. Nu vill jag även ha böcker i min spådams-tatuerings-kaffe-kängor-Pharrell-hatts-butik. Och kanske blekt rosévin, och fråga även folk med rullator om leg.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”it’s so cold today?” ”yes, but it’s colder in Sweden”

  1. hultmania skriver:

    dat shop tho❤ fbäst den kommer vara

Kommentera

