Lämna mina döttrar i fred

Ingen jätteskräll kanske, men jag älskar mina döttrar mest av allt i hela världen. Jag skulle gå på glödande kol för dem, köpa strumpbyxor med glitter trots att jag vet att de kommer paja direkt, lyssna på evighetslånga redovisningar av vad som hänt i Hay Day på senare tid. Stora ungen får en egen mailadress. Jag tar mitt föräldraansvar. ”Okej, men maila aldrig med äckliga gubbar.” Hon skakar långsamt på huvudet och stirrar på mig som om jag var helt dum i huvudet, eftersom detta kanske tar priset även för att komma från mig.

Men de här fallen, där unga tjejer kränkts så jävla grovt på internet att några av dem tar livet av sig, kan få vilken flickmamma som helst att få panik. Jag läser ytterligare en djupt deprimerande undersökning. Ja, i princip alla tjejer från elva och uppåt som någon gång så mycket som tänkt på internet, har råkat ut för att främmande män försöker kontakta dem via datorn i sex-syfte.

Jag blev intresserad av sex när jag var runt fyra år. Min kompis och jag barrikaderade oss under mitt skrivbord och kollade undersidan av plastgrisarna i min leksaksbondgård. Några hade massa små tuttar och några hade jättelika grissnoppar över halva underredet. Otroligt upphetsad stämning under skrivbordet, vi var alldeles röda i ansiktena när vi kravlade fram igen.

Sedan läste jag porrtidningar i traktordäcket i Stora Pulkabacken, beundrade Samantha Fox och Sabrina i tidningen Okej, kollade generat bort när jag råkat hyra Den Blå Lagunen tillsammans med mamma, lusläste Kropp & knopp-spalten i KP och pillade i smyg på snippan innan jag skulle sova.

Men som flicka och tonårstjej och ung kvinna får man aldrig vara i fred med sitt intresse för sex, eller för sin egen kropp ens. Hundra pers och hela samhället har åsikter om hur man ska bete sig. Och framför allt då, inte bete sig. För kåt, för pryd, för sexiga kläder, för stel, ja, ni vet ju den gamla drillen.

Jag vill slåss, alltså, det rycker i nävarna, när jag hör om alla dessa män och pojkar som svinar fritt mot kvinnor och flickor. Hade internet funnits när jag började med sex hade det lika gärna kunnat vara bilder på mig som skickades runt. Det är som om min sexualitet alltid tillhört andra minst lika mycket som den tillhört mig. Gubbjävlar, våldtäktsmän, griskillar, jag har fem ord över för er: lämna mina döttrar i fred.

(Amelia 10, 2014)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lämna mina döttrar i fred

  1. Hanna Lans skriver:

    Som pojkmamma känner jag ett stort ansvar att se till att min son växer upp med respekt för andra människor, och deras kroppar i synnerhet. Tyvärr verkar jag vara ganska ensam om detta, att aktivt ta ansvar och aktivt utöva det. De flesta verkar tycka att det är lite pinsamt att prata med sina söner om det och liksom hoppas att just deras söner ska få vett i skallen ändå. Jag är inte helt säker. Med internet som svämmar över av respektlöshet och det är där som barnen lever sina liv idag? Nej, jag tror att vi pojkföräldrar måste gå in och visa vägen irl!

    • Rebecka skriver:

      Jag tror samma! Så trött på att flickor ska behöva lära sig ”hantera” pojkar? Men jag är inte heller säker, på något, någonsin. Internet är vidrigt på många sätt men det finns också mycket, mycket kärlek och förståelse att hämta där.

  2. Helena skriver:

    Skriver under på vartenda ord i den krönikan, med tillägget att jag känner samma oro för mina söner. Ang svaret ovan; jag har svårt att svälja den där uppdelningen i ansvar. Föräldrar ska uppfostra sina barn. Mina söner löper statistiskt sett större risk att råka illa ut än mina döttrar. Sedan gällde ju slutklämmen i krönikan just flickor och kvinnors sexualitet, där håller jag med. Men återigen; vi pratar rätt lite om hur pojkar också förväntas ge upp sin kropp och sin integritet. Det är, som jag ser det, två sidor av samma mynt.
    Lysande blogg iaf! Läser ofta. // Helena

    • Rebecka skriver:

      Tack. Hur tänker du kring att pojkar också förväntas ge upp sin kropp och integritet? Nyfiken. Inte på samma sätt, väl? Är ju själv kvinna och har bara döttrar. Do tell. xx

  3. Hanna skriver:

    JAG ÄLSKAR DIG!

Kommentera

