Skrivtips från den sämsta coach du någonsin haft!

Här sitter jag som en idiot och har skrivit två böcker i hela mitt liv. Den ena har inte ens kommit ut än! Ändå får jag frågor om ”skrivtips”. Inte så många i och för sig. (Två.) Men ändå! Tänkte dela med mig av de två jag har:

Skriv aldrig att något händer ”plötsligt”.

Gör om dina egna upplevelser, erfarenheter och sånt du snokat reda på till litteratur genom att tänka på hur du första dagen på semestern breder ut ett 5000-bitars-pussel på ditt lille bord. Pusslet föreställer något slott i ett skogigt bergsmassiv i ca Österrike, kanske Örnnästet. När du breder ut bitarna inser du att nästan 2000 av dem föreställer ”himmel”. En del ligger till och med felvända. MEN! När du börjar pula med pusselbitarna inser du att du har en liten, liten kontursåg, och den använder du för att såga till bitarna precis som du vill ha dem, som du vet att de ska vara (om du inte vet det ska du nog inte skriva någon bok). Och sedan när allt är klart, efter blodsmak i munnen, ångestsvett och dåligt självförtroende-tårar, så inser du att pusslet du lagt är bättre än förebilden på kartongen.

Två till förresten: skriv aldrig att någon ”skrattar” något, eller att någon ”suckar” något, det är så dumt. ”Sa” är inte alls så tjatigt som du tror. Och det viktigaste: få det gjort.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skrivtips från den sämsta coach du någonsin haft!

  1. Sara V skriver:

    Plötsligt är svårt att undvika, tycker jag!

Kommentera

