#fuckSD

Länge har jag trott att den osexigaste egenskap som finns är att vara snål. Snålhet skär liksom rakt igenom en människas samlade egenskaper. En person som plockar fram miniräknaren i mobilen när det är dags att dela en krognota, och sedan vägrar dricksa ett öre, är helt enkelt ofta rätt snål med allt annat också. Garv på egen bekostnad, presenter, komplimanger, hålla upp dörrar, ge slantar till medmänniskor som måste tigga, be om ursäkt, orgasmer, betala skatt, tipsa och rekommendera.

Men ny forskning jag just tagit del av visar att det finns en ännu osexigare egenskap. Och den är: gnällighet. Och samma forskning visar att det absolut gnälligaste vi har i landet Sverige är Sverigedemokraterna. När jag skriver det här har jag just poströstat på ett postkontor på Hackney Road i östra London. Den indiska farbrorn som jag överlåter mina frimärkesärenden till fnissade när jag ville skicka min röst som rekommenderat brev. ”Do you really think they will have time to sign for this?”. Jag ursäktade mig med något om att att rösta i Sverige är en rätt stor grej. ”Vi har ett fascistparti som försöker få makt, och de är galna, du vet. Det är katastrof.” Han fortsatte fnissa och sa att det är samma i hela Europa men det är ju kört för dem. Världen är redan mixad. Det enda högerextremister gör är att sitta på sina vita arslen och gnälla.

Längs vägarna jag promenerar varje dag finns fortfarande spår av bombningar från andra världskriget. Mina barn, som är halvungerska och har en faster som är lesbisk och en morbror som kommer att få bruna barn, fattar inte ens vad jag försöker förklara när jag pratar om rasism. Men de vet att det är för djävligt i Syrien, och i Palestina, och i Kongo, och de vet allt om ISIS, och de ser riktig fattigdom på gatorna varje dag. Det gjorde de i Stockholm också. De har sett det i Sala, i Borås, i Göteborg, i Dominikanska Republiken, i Bangkok. De är inte dumma i huvudet.

Jag gnäller om att det är för varmt, för kallt, att jag inte blir betraktad som det geni jag är av alla i hela världen, att jag fick skoskav av mina nya skor, att det pågår knarkhandel och äktenskapsbråk i parken utanför när jag vill sova. Mina barn gnäller om att deras iPad bara har 19 procents batteri kvar. Men både de och jag vet att det inte är på riktigt.

Att gnälla över att andra människor måste tigga för att överleva. Att gnälla på att människor som råkat födas på platser där det råder krig, terror och svält försöker söka sig någons annanstans. Att gnälla på att media ens tar upp att ens högsta partimedlemmar beväpnar sig med järn- förlåt, aluminiumrör för att spöa upp folk de just kallat blatte-lover och hora. Att städa efter någon fest med hakkors-bindel och bli sur över att folk undrar? Kolla på världen vi alla lever i, ens om folk skulle glömma bort hur man dansar schottis så är det inte ett verkligt problem.

Det här är inte en text om att ”snälla, rösta”. Det här är en text om att SD är de gnälligaste, snålaste gnällspikarna i världen och att jag hoppas att alla skärpt ihop sig och tänkt till inför valet. Sluta gnälla. Sluta vara så snåla. Vi som råkade födas till att ha det förhållandevis bra här i världen, måste kunna se att alla inte hade samma jävla röta som vi. Och hjälpa till, allt vi kan.

(Borås Tidning, 140914)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

