Jag vill svepa in dem i bubbelplast men det vore dumt

Vi har popcorn, vi har godis och vi har knött ihop oss i soffan för att tillsammans njuta av att se vuxna proffs som mobbar glada amatörbarn på bästa sändningstid. Eller ja, så himla glada är ju inte alla barnen efter att de fått sina slängar av den skoningslösa Idol-jury-sleven. Tillbaka i sadeln: hundra upprörda statusuppdateringar om att det är förskräckligt att tarvligt krossande av unga artistdrömmar upphöjts till familjeunderhållning.

Sedan de knivade ur mina barn ur magen på mig har jag känt en viss instinkt att skydda dem mot allt ont. I perioder har jag varit skräckslagen för att lämna dem på dagis, förklara vad rasism är och ”mamma, berätta ALLT om Jack Uppskäraren.” I perioder har jag velat slå in dem i bubbelplast och madrassera hela lägenheten och hålla dem inlåsta där åtminstone tills de fyller, säg, 25. Men förutom att det vore olagligt, så tror jag inte att det egentligen skulle vara särskilt hälsosamt för mina barn.

Jag är uppenbarligen inte helt ensam om detta. Folk slår ut med armarna i ren desperation och vrålar i någon blogg att de ”INTE VET VAD DE SKA SÄGA” när Alfons Åberg snackar om tjejbaciller. Någon slaktar en plastdocka i ett barnprogram och himmel och helvete rivs upp. Och givetvis gamla svinspinkiga Barbie som implementerar ouppnåeliga idealbilder av kvinnokroppen hos våra stackars döttrar.

Det näst bästa rådet jag fått som förälder kom från Barnavårdscentralen som tipsade om att inte vara en klant och samtidigt dricka kaffe med en sprattlande unge i knät. ”Undvik att spilla het dryck på ditt spädbarn”. Men det bästa rådet triumfar det. Och det fick jag av en kompis, när våra respektive telningar hängde från en klätterställning flera meter ovanför sandlådan och skrek BAJSET KOMMER UR RUMPAN. Hon sa: ”Jag tror inte på att skydda barn”. Och det rådet har jag följt så gott jag kunnat, samtidigt som jag ivrigt som Maud Olofsson undvikit att spilla het dryck på dem.

För så länge man vill att ens barn ska leva i den här världen, i det här skitsamhället, tillsammans med alla oss andra, så går det inte riktigt att skydda dem. ”Mamma, var är videon på den där tjejen som dansar med snippan?” ”Mamma, vad är det i Syrien?” ”Mamma, varför skjuter de barn i något Gaza?” Varför är de dumma i Idol, varför retas folk, varför rökte de killarna knark, varför måste hen tigga på gatan, vad är våldtäkt?

Jag försöker förklara, så gott jag har vett till. Jag har fått googla en hel del om Ukraina, jag har googlat en hel del om världens giftigaste ormar, och hur vanligt det är att man dör i en flygkrasch. Vinddraget från alla öron som börjar fladdra när en ljus barnstämma frågar vad TAMP…O…N…G…E…R är i kön på apoteket kan orsaka torra ögon och eventuell förkylning. Men det är bara att säga som det är, med ord som barn förstår. Det är inte alltid världens enklaste. Ibland nästan oöverstigligt. ”Vad är pedofil, mamma?” Men jag bara antar att det är enklare att inte vakna upp när man är 25, krossa bubbelplasten och inse att vi inte är i Kansas längre.

PS: apropå den minimala omklippningen av Pippi: Okej alla vita upprörda över att n-ordet klipps bort ur Pippi som gastar om att det finns viktigare kamper att föra: jag räknar med att ni som liksom jag själv aldrig riskerar att hotas/ misshandlas/ hatmördas pga vår hudfärg står upp mot rasismen varje dag, i varje sammanhang. Det är en viktigare kamp än att kämpa för att gamla rasistiska skällsord ska finnas kvar i barnfilmer eller bakverk, tycker jag.

(text publicerad i Borås Tidning)

Det här inlägget postades i texter. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jag vill svepa in dem i bubbelplast men det vore dumt

  1. Elva skriver:

    Vad bra du skriver!

Kommentera

