Jag är Hugo Rask! Närå, jag låtsas att jag är Anne Rice.

I The Guardian igår fick Anne Rice svara på denna formidabla Q&A, och som vanligt eftersom ingen intervjuar mig började jag svara på alla frågor själv. Såhär blev det, ursäkta språkförbistringen:

When were you happiest?
I våras tror jag.

What is your greatest fear?
Att något hemskt ska hända med barnen. Världsläget. Cancer. Trafik. Att något hemskt ska hända med någon av de människor jag älskar.

What is your earliest memory?
Jag står i duschen i huset i Brämhult, jag har ett par vita trosor med röda hjärtan på och pissmyror över hela kroppen som pappa försöker duscha av mig för att jag just försökt hoppa över en myrstack i Vitsippsskogen men misslyckats rätt grovt.

Which living person do you most admire, and why?
Löjligt svar men: mamma. För att hon gått igenom så många saker, bra och dåliga, men ändå lyckas förnya sig själv och överraska mig fortfarande vid 75 års ålder. Johannes för att han är så mycket att hålla i handen när åskan går. Mina barn för att de är så coola trots att de har mig som mamma.

What is the trait you most deplore in yourself?
Rent, glödande förakt.

What is the trait you most deplore in others?
Fejkad cynism. Snålhet på alla sätt. Översitteri.

Property aside, what’s the most expensive thing you’ve bought?
Ett par Ann Demeulemeester-kängor och ett duntält från Henrik Vibskov. Och en renrasig dvärgpinscher.

What is your most treasured possession?
Min dator, min telefon och min schamanskallra.

What is your screensaver?
Den förinställda bilden av universum, en oändlighet av stjärnor och planeter.

If you could bring something extinct back to life, what would you choose?
Den växt från regnskogen i Amazonas som jag tänker hade kunnat bota ebola och HIV. Och cancer.

What do you most dislike about your appearance?
Den självmedvetna blicken i mina ögon.

Who would play you in the film of your life?
Löjlig fråga. Pink, om du frågar Johanna. Robbie Williams om du frågar Sassa. Hon som spelade Madicken om du frågar Betty och Bodil.

What is your most unappealing habit?
Avbryter folk.

What is your favourite smell?
Barnens huvuden. Asfalt. Cannabis Santal från Fresh. Bensin. Gräs x 2. Just nu även, av djupt sentimentala skäl: Laura Merciers Eau de Lune.

What is your favourite word?
Balja.

Which book changed your life?
För många, men Flickan på tavlan gjorde störst skillnad eftersom jag skrev den själv och det var den första bok jag skrev sedan Hunden Ludda får en vän som jag skrev i en parfymerad anteckningsbok när jag var fem.

What did you want to be when you were growing up?
Barnboksförfattare, polishelikopter och frisör.

What is top of your bucket list?
Har ingen.

To whom would you most like to say sorry, and why?
För privat. Kanske Gud (om du finns, förlåt att jag inte hört av mig på länge!)

What or who is the greatest love of your life?
Johannes Åhlund. Betty Agneta Åhlund. Bodil Dorinda Åhlund. Skrivet. Mina systrar.

What was the best kiss of your life?
Den första, bakom Brämhults fritidsgård med en kille med P.E. inrakat i bakhuvudet. Han hade redan en tjej tyvärr, och hon och hennes kompisar planerade att spöa upp mig under de kommande två åren.

What has been your biggest disappointment?
Jag.

If you could go back in time, where would you go?
Till tiden då jag och min vän Linda, som då var man, var kära med komplikationer, enligt ett medium i Borås.

How do you relax?
Slutar tänka.

What is the closest you’ve come to death?
Jag har varit riktigt jävla sjuk några gånger. Tsunamin. En nästan-krock med en taxi på Hantverkargatan när bilen i motsatt körfält svängde över i vår fil men missade taxin med några millimeter och körde in i Handelsbanken i stället.

What do you consider your greatest achievement?
Jag hoppas att jag har det framför mig. Om inte: inget utöver mina barn, men de är inte min förtjänst. De är sina egna.

Where would you most like to be right now?
Här, där jag är, vid matbordet på Barnet Grove med min familj flipprande på olika skärmar två meter från mig, en artikel utspridd på golvet nedanför, internet här i närheten, London där utanför, och alla rävarna.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

