Det är en vit skyldighet att vara obekväm för SD

En period i min ljuva ungdom färgade jag håret svart. Det var extremt mycket underhåll med det, eftersom ljus utväxt på svart hår gärna ger en air av begynnande flintskalle. Men jag hängde i, med mitt blåsvarta superkrull med looken ”den tösen behöver köpa Regaine” varannan vecka. En gång, på ett nytt jobb, frågade en av de som jobbade där om min pappa var från Afrika. Tyvärr var jag inte så spännande, han var ju uppvuxen på potäter och brunsås i Brämhult, braksvenne såvitt jag vet. Hon fortsatte ihärdigt att mumla ”Rebecka nog har påbrå från… någonstans”. Det gjorde mig inget.

För att växa upp som vit i ett vitt samhälle är ett privilegium. Jag märkte det rätt tidigt eftersom min lillebror är adopterad från Indien. Det var alltid honom badvakten sa till på skarpen när vi var tjugo pers som stökade i 25-metersbassängen. Det var till honom skinheadsen skrek ”who loves a nigger?” på stan. Det var han som alltid fick förhålla sig till sin hudfärg när han skulle träffa en ny flickväns föräldrar, eller nya patienter, eller bara vem som jävla helst som ville veta varifrån han kom och knappast skulle nöja sig med svaret ”Borås”.

Det är min jävla skyldighet vara medveten om det här. Att mina vänner som råkat födas med brunare skinn än mitt ofta blir behandlade på ett helt annat sätt än jag. Winston, som blir tagen för kriminell för att han är svart, skitstor och har en guldtand. Sassa som blir misstagen för att vara sin egen adoptivfarsas fru. Stoffe som har dreads och får frågan ”PRATAR DU SVENSKA” när han ska genom tullen på Arlanda. ”Ja, lite, jag har ändå bott i Umeå, Göteborg och Stockholm sedan jag var två månader.” Sukran vars mamma blev hälsad med ”Glad påsk!” året runt för att hon bar slöja. Varje gång jag varit ute med Olivia har det kommit fram snubbar och slir-viskat: ”Du, jag har aldrig varit med en negress”. Abbas som rakade av sig skägget innan han skulle flyga till New York för att inte påminna någon om Al-Quaida, men som ändå givetvis blev inkallad av Homeland Security.

Rasism är vidrigt. Ovärdigt. Och för alla oss som slipper utsättas för det personligen gäller att lyssna, ta del av andras erfarenheter och spjärna emot mot all idiotisk skit rasister försöker sprida. Oavsett om det är i fikarummet, bland vänner, i tidningen eller i riksdagen.

(Amelia 19, 2014)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Det är en vit skyldighet att vara obekväm för SD

  1. Joline skriver:

    Tänk att jag i så många år inte hade en tanke på att det fanns människor som hade det jobbigare än mig under uppväxten. Okej att man i unga år inte var insatt i vad som hände utanför Borås gränser. Kanske är det för att jag är född på Sjöbo. Där de flesta som inte var svenskar var finnar och precis lika bleka som jag. Sen kom tonåren och multikultur. Empati och förståelse. Vänners föräldrar hade flytt från krig. Där folk dog på riktigt. Det som skrämmer mig är att det finns vuxna överallt omkring mig idag som aldrig kan eller kommer sätta sig in i hur andra människor mår eller kan uppfatta saker. Som inte lär sina barn att alla är lika värda. Att vi faktiskt lever på den här planeten tillsammans.// Shoot The racists and The area turns red-à!

    • Rebecka skriver:

      Samma med Brämhult. Och alla min mammas elever varav vissa blev gråhåriga i sjuan pga alla chocksituationer de varit med om innan det ens. Men du finns och vet och fattar, babe, du gör skillnad, du vet det va? xx

  2. sarah skriver:

    Jag blir så glad, när jag läser det här! Glad och ledsen på samma gång.
    När jag växte upp ( i Tyskland på 80-talet) Blev min pappa(som är född i Sudan) kallad för Negern av sina kompisar, medstudenter, grannar. Det fanns krogar som var förbjudna för mörkhyade människor. Mamma blev kallad så många namn, en gång hotade ett gäng skinheads oss på stan. Jag var bara tre år gammal och förstod inte vad ett bastard barn är, jag var bara rädd att de skulle slå min mamma.
    Jag förstod dock att barnen i grundskolan kallade mig för Nigger för att jag var annorlunda. När några pojkar frågade om min fitta var svart även på insidan och när de sa att jag inte fick sätta mig på bänken, för då skulle det bli svarta fläckar överallt, förstod jag varför. För att jag var annorlunda och människor måste alltid sparka ner på den som är svagare, som inte passar in.
    När jag var liten sa pappa att jag måste försöka att förstå de barnen som mobbade mig och rasisterna som hotade honom. Han tyckte till och med synd om dom och jag försökte väldigt hård att följa hans exempel. I många år tyckte jag synd om alla som var så fulla av hat.
    Nu har jag själv en liten dotter som är tre år, hon är inte lika mörk som jag (hennes pappa är svensk och blond)men hon är mörkare än de andra barnen på¨dagis, har lockigt hår och jag är skiträdd. När jag läste valresultatet började jag gråta. Jag har ingen medkänsla kvar för rasisterna. Jag hatar dom, är förtvivlad. Överallt hör jag folk ( familj) säger att de förstår SD, att det finns för mycket invandring att SD bara vill bevara gamla Traditioner, att alla muslimer är farliga. WTF????Det känns som om hela världen har blivit hjärntvättad, som om jag lever i en Twilight Zone. Ingenting har förändrats, eller jo det har blivit värre.
    Men ibland, när jag läser blogginlägg som det här, känner jag hopp. Det finns fortfarande kloka människor, som vågar att stå upp mot den bruna skiten som översvämmar Europa. Du vet inte hur mycket det betyder för mig. Tack för det🙂

    • Rebecka skriver:

      Jahopp, började grina nu. För att du ska behöva vara med om det du är med om nu. Jag tänker så ofta: ”ey, come on, det är 2014 nu!” men sedan tänker jag: ”just fan i helvete, det är 2014 nu, SD fick 13 procent…” Stay strong sister. <3<3<3

  3. Ping: Sverige 2014 | Rebecka Åhlund

  4. Ping: Wish I had a rabbit in a hat with a bat and a ’64 Impala | alltfinnsredan

Kommentera

