Skriva dikter så jag blir snurrig

Jag försöker skriva dikter nu, eller ja, få idéer till dikter åtminstone. Mest för att jag köpte en så vacker packe anteckningsböcker i regnsbågsfärger härom veckan, men också lite för att det första jag skrev och blev nöjd med var en dikt som började såhär: ”Sommaren är härlig, inte alls besvärlig.” Men jag var liten då (35), jag tänker att dessa  år som gått försett mig med Allvaret och Insikterna som gör att jag kommer att kunna skriva poesi. Och för att några av de första texterna jag fick publicerade någonsin faktiskt var två tonårsdikter i en diktsamling som hette typ Collage på Bonnier Carlsen (måste leta upp den!).

Jag har även åtminstone två personer vars dikter jag tänker ge ut på eget förlag och trycka på tryckeriet mellan bingohallen och Hells Angels högkvarter på Hackney Road. (Hör du det, Parastoo?)

Nästan alltid när jag inte kan komma igång med en text, det vill säga varje gång jag ska skriva något, så skriver jag bara helt hämningslöst och sedan hittar jag en inledning någonstans mitt i allt trassel och sedan vet jag hur det ska bli. Men hur gör man med dikter? Skriver ni dikter? Hur gör ni? Jag undrar verkligen på riktigt, kan skicka glutenfria kakor till den som ger ett tillräckligt bra tips. (Får man skicka kakor mellan länder?)

Nu ska jag vika lakan, återgå till The Shield och beställa sushi till mina snobbiga barn. Trevlig poesi-helg!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

