”Mamma, vad är rapist?”

Min policy är att alltid berätta allt jag vet om allt mina barn frågar om. Det är svårt och intressant och mycket google. Vi har pratat om Syrien, Isis, självmord, knulla, cancer, Van Gogh, alla sorters knark som finns i skrivande stund, psykisk ohälsa, skillnaden mellan mord och dråp, kometer, miljöförstöring, Amy Winehouse och lite annan skit. (Och nej, allt behövde jag inte googla.)

Men en dag kommer frågan. En av de absolut svåraste. Min dotter läser på en löpsedel i mataffären och frågar: ”Mamma, vad är rapist?” Hon läser det på engelska, men uttalar det ungefär som ”trapets”. Hon ser på mig att jag blir upprörd. Hon är bara ett barn, men hon säger: ”Vi kan ta det när du har betalat.” Ute på trottoaren försöker jag förklara, och när jag ska förklara så att en åttaåring förstår blir det ännu tydligare hur sjukt, sjukt, sjukt det är med våldtäkt. ”Okej. Det är om någon försöker pussa eller krama eller ta på en, eller ligga med en, trots att man inte vill. Det är olagligt. Jag har sagt det till dig förut ju, att man inte ska krama ens sin mamma eller farfar om man inte vill själv.” Hon nickar. Allt detta är helt rimligt i hennes värld. Jag har aldrig tvingat henne att krama mig.

”Och om någon, någonsin, en tjej eller en kille eller någon du känner eller någon du är kär i eller någon du träffar bara, gör något med dig som inte känns bra, så är det olagligt och du ska skrika NEJ! Och om det inte hjälper får du slåss och ringa snuten.” Där blir det konstigt för mina barn. De bara: ”VAD SA DU? SLÅSS? RINGA SNUTEN?” Jag brukar ju alltid säga att man inte får slåss. Nu: ”Ja, då får man slåss. Hur mycket som helst.”

Övergrepp och våldtäkt är bland det svåraste jag förklarat för dem. Att man som kvinna kan bli utsatt för helt bisarra, kränkande, barbariska, obegripliga handlingar bara för att det finns en fitta därunder någonstans. Vad ÄR det ens. Sedan pratar vi vidare om att det tydligen är mest killar som våldtar, och att det har med våld och makt att göra. Att somliga inte tycker att killar och tjejer är lika mycket värda. Det går inte att förstå. Det tiltar i huvudena på mina barn, och det borde det göra i allas.

(Amelia 2, 2015)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

