What’s the meaning of Stonehenge

11066608_10153218252264747_5721434832696332693_n

Jag vill strypa, eller sparka ihjäl, en människa bakom mig i en kö. Jag är svensk, jag älskar att köa. Nej, det gör jag inte. Det gör ingen. Men i normala fall, när det inte står någon sorts extra irriterande person precis bakom och gapar sina löjliga repliker rakt i örat på mig, så blir jag åtminstone inte mordlysten.

Men det blir jag, i kön för alla som inte förbokat ett besök på Stonehenge. Det regnar på det där brittiska sättet. Som om gud står med en blomspruta och liksom sprinklar oss alla töntar som bara råkade köra förbi den omåttligt lockande skylten ”Stonehenge, 4 miles”. Jag tvingar min stackars weekend-semestrande familj att svänga av. Jag har alltid trott att Stonehenge låg i Skottland? Nu ligger det på vår väg från Cornwall hem till London och jag är lärarbarn. Finns det en historisk sevärdhet inom rimlig radie, så åker man dit. Det är en lika viktig regel som att inte äta snorkråkor i officiella sammanhang.

Vi går och kissar, tvättar oss och torkar händerna i handblåsar. Det finns sådana. Vid Stonehenge. Extra effektiva, om jag ska recensera dem. Sedan köper vi biljetter. Det kostar nästan 500 spänn att ta in sin familj till ett par förhistoriskt placerade stenblock på en äng. Vi köar lite extra för att få åka buss med den elektroniska skylten ”To the stones” i vindrutan. Annars tar det en halvtimme att gå från biljettkassan till själva Stonehenge.

Det är kladdigt av lera på bussgolvet när vi kliver av. Alla fäller upp sina paraplyer med ”STONEHENGE ROCKS”-tryck. Vi har inga paraplyer. Vi skyndar oss över gummilplätterade gångvägar fram till den bästa fotovinkeln. Jag försöker ta en selfie med Stonehenge. Min man skojar och lutar sig in i bild. Jag postar den på Instagram. Täckningen vid Stonehenge är mycket god. Sedan vill vi ha mellanmål och det regnar för mycket.

I bussen på vägen tillbaka till biljettkassan sjunger vi Ylvis-låten om Stonehenge. Vi dribblar barnen genom museum-shopen för att slippa köpa muggar med akvareller av stenblocken. När vi lämnar parkeringen, mellan picknickande italienska storfamiljer och slumpmässiga goter, konstaterar vi att det kostade motsvarande nästan 70 kronor i minuten för att kolla på Stonehenge. Men nu har vi sett det. Hade vi kommit från andra hållet hade vi kunnat se stenbumlingarna från motorvägen. Det är som på Louvern.

(Borås Tidning 150412)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till What’s the meaning of Stonehenge

  1. asamaria69 skriver:

    Jag är också lärarbarn men jag körde förbi. Det verkar som att jag gjorde rätt! Fast om du inte stannat hade du inte kunnat skriva så roligt om det och fått i alla fall mej att skratta! Tack för det!

Kommentera

