Min bästa feministiska strategi: jag skiter i

I min lillebrors gamla lägenhet i Borås stod det såhär på väggen när han, som nybliven ungkarl, flyttade in: Dream it. Think it. Do it. Han slet ner de där väggorden rätt raskt och ersatte dem med sina hundra olika gitarrer, ett porträtt av Slash och någon bild på skyskrapor i New York. Väggord är ju ”fånigt”. Eller? Såhär några år senare kan jag ändå tycka att de där orden säger rätt mycket om hur jag vill leva mitt liv. Dröm det. Tänk det. Gör det.

Det finns fortfarande otroligt mycket att vara förbannad över som kvinna i den här världen. Vi får lägre lön, vi blir betraktade utifrån diverse efterblivna fördomar, vi riskerar att bli våldtagna, vi förväntas vara smala och sexiga och det ena och det andra. Vi förutsätts vara godare mödrar än farsorna till våra barn förväntas vara rimliga fäder, vi ska hinna allt och dessutom rena oss själva inifrån med pressad kål. Men om vi… SKITER I?

För samtidigt som vårt samhälle är taskigt mot kvinnor och samtidigt som det fortfarande finns massor av orättvisor att ta itu med, så är vi ju friare än någonsin. Vi får rösta, det är olagligt att diskriminera oss, lagen är på vår sida (om den bara tillämpas rätt, snälla börja med det) och alla vettiga människor har koll på att våra snippor inte säger ett skit om vilka vi är.

Jag har döttrar. Jag har varit feminist sedan jag började tänka som en riktig människa vid 16 års ålder. Och jag orkar inte riktigt vänta längre, så nu klistrar jag upp väggorden SKITER I. Som i att jag skiter i att vara smal, jag skiter i att vara sexig, jag skiter i att vara trevlig mot otrevliga. Jag skiter i att raka saker jag inte orkar raka, jag skiter i att bete mig som en dam, jag skiter i att träna om jag inte vill själv. Vad jag äter ska ni skita i. Liksom i hur jag klär mig, uttrycker mig, dansar, flirtar, sminkar mig, har håret i tofsar fast jag är för gammal. Jag skiter i att klämma in magen med pansartrosor, jag skiter i att vissa fester kräver högklackat, jag skiter i vad som passar sig i din trånga podcast eller Instagramruta.

Om man nu råkar vara född i den delen av världen där kvinnor är friare än någon annanstans, så vore det ju synd att inte utnyttja det genom att skita i allt löjligt. Jag börjar nu, det blir kul, häng med.

(Amelia 5, 2015)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Min bästa feministiska strategi: jag skiter i

  1. Kalashnicore skriver:

    Jag har gjort exakt samma och tillverkat ett halsband med orden: ‘No fucks given’. Det bär jag de dagar jag behöver påminnas att ingen har rätt att ha åsikter om min kropp eller mina livsval bara för att jag är kvinna.

  2. Ping: Våren « Johanna Ögren

  3. Janna Stenman skriver:

    Jag vet inte om det är en arbetarklassgrej, men det där har jag som tjej alltid gjort, dvs skitit i. Och jävlar vad jag har fått ångra det genom fisförnäma medelklassdamers taktfulla sätt att utesluta, nedvärdera och förakta sämre agerande kvinnor. Alltså: samma damer som i teorin slår ett slag för självständigheten och skitigheten! Dubbelmoralens seger.

    • Rebecka skriver:

      Fan vad grymt, I salute you! Jag tänker direkt på hur lite jag själv känner att jag har gemensamt med de som tycker att typ styrelseposter är det största målet… Och två skitbra böcker av Tove Folkesson som heter Kalmars jägarinnor och Sund, som kom precis, som beskriver bl.a. just den typen väldigt bra.

  4. louixenpixeln skriver:

    Fan, borde skriva ut detta och rama in det. Påminna mig själv varje dag. SKITER I!

  5. 4everfine skriver:

    Ryser av lycka över detta. #skiteri

  6. Anna S skriver:

    Har alltid skitit i, har ibland funderat om det är värt, för det ger ofta mer respekt att vara fisig dam. Men kommer fram till att jag ska fortsätta skita i – för det är kul och känns bäst 😄

Kommentera

