Friheten i fuktskador och lite skit i hörnen

Ett otroligt enkelt sätt att få svenskar att högmodigt fnissa läppen av sig är att berätta om brittisk heminredning. Jag sitter där och drar exempel från huset min familj och jag hyr just nu. Där landladyn lät renovera badrummet och köket för hur mycket pengar som helst för ett år sedan, och redan i augusti var badkarsväggen röten, stora fuktfläckar vid takfönstret och på insidan av den lilla tragiska balkongdörren ut mot bakgården rinner det vatten när det regnar lite extra mycket. Som alla vet regnar det nästan lika mycket i London som i Borås. Jag är världens minst händiga person, men till och med jag vet att i ett duschrum bör det finnas fuktspärrar. Det är inget som särskilt många brittiska hantverkare verkar bry sig om, dock.

En gång stod jag hemma hos några polare och försökte skrubba rent deras toalett. Den är helt svart. Och då menar jag inte som en dramatisk omskrivning för ”lite skitig”, utan bokstavligen helt svart. Det gick inte, hur jag än gnodde. Att gå på lägenhetsvisningar här är att skrida in i den exakta antitesen till vitt och fräscht, citroner i en tjusig glasskål och Missoni-handdukar prydligt vikta i badrummet. Sånt som svenska eller åtminstone stockholmska visningar brukar bjuda på. I stället är det blöta handdukar hängade över dörrar som leder in i stökiga sovrum där ingen ens bemödat sig om att plocka bort sina kalsonger och krulliga pocketböcker från en obäddad säng. Tapeter hänger på sniskan, tre-fyra katter blänger surt från någon fallfärdig bokhylla och vänta, medan jag gapade av förvåning flög en trind mal rakt in i käften på mig.

En gång intervjuade jag skådespelerskan Ruth Vega Fernandez. Hon pratade om hur rent och snyggt allt är i Stockholm nu för tiden. Hon är flerspråkig, och använde ett ord som inte ens finns på svenska: ”hygienistiskt”. Ett ok av rent och fräscht.

Jag börjar förstå vad hon menade. För även om det är lite trist att ens sovrumsfönster är så fladdriga att det låter som om det berusade paret som försöker lösa sin trassliga relation ute i parken står inne i vårt sovrum och käbblar, så påminner det ändå om mänskligt liv. Det är härligt att folk kommer hem till en och jag ursäktar inte ens att det är stökigt längre. Så här ser livet ut: lite smutstvätt i trappan, oklara pinnar på golvet, ett frukostbord som ingen dukat av än trots att det är eftermiddag. Det är en frihet. Det är mänskligt, ju. Så länge du kan bjuda på lite te spelar det inte så himla stor roll.

(Borås Tidning 150426)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Friheten i fuktskador och lite skit i hörnen

Kommentera

