”I’m too spexy”, eller: ”Hur man vinner över sura jävlar på stan”

IMG_3798

En gång i en kö på McDonald’s såg jag en kille i svart munkjacka med trycket: ”FUCK YOU!” och en näve som sträckte upp långfingret. Jag fattar att det tröjtrycket inte var riktat exakt mot mig. Åtminstone inte enbart mot mig. Men jag blev ändå ledsen och lite sur. Och eftersom jag är norra halvklotets mest långsinta person så har den där oartiga tröjan legat och skavt.

Därför var det så bra när jag hittade en svart keps med Musse Pigg-öron i min kompis affär. Jag tänkte först att den var barnslig. För det är den. Men tecknade serier är faktiskt inte bara för barn och när man är 38 år gammal kan man hantera om någon anser att man är löjlig eller omogen. Jag tänkte ”I’m too spexy”, som man gör, med Musse Piggs röst, och sedan tog jag på mig den och sedan dess har jag knappt tagit av mig den.

Jag kan inget mer än att skriva. Jag kan inte operera bort tumörer ur mina medmänniskors magar, jag kan inte hjälpa papperslösa genom att laga deras tänder, jag kan inte ens laga mat. Det finns verkligen inget jag kan göra för att göra världen till en bättre plats.

MEN. Jag kan gå omkring på stan, med min Musse Pigg-keps på huvudet, och få tjuriga muslimska gubbar, trötta byggjobbare, vithåriga damer och astuffa tonårsbrudar att fnissa till. Man behöver inte ens gilla Musse Pigg för att skratta åt mig i den här kepsen. Jag är ett vandrande spektakel. Gud, vad jag bjuder på det. Barn, som är de som rimligen borde älska den här kepsen mest, blänger misstänksamt. Jag får hålla mig från att köra runt i en vit skåpbil full med godis och kattungar och försöka röva bort dem. Jag kan härda ut att hålla mig ifrån den aktiviteten.

Det sägs att det inte är viktigt hur man ser ut eller vad man har på sig. Det är inte fint att bry sig om sånt. Jag anser att det är en tråkig inställning till att spöka ut sig. Om det enda jag kan göra för att muntra upp olika främlingar jag möter på trottoaren är att bära en keps med gigantiska musöron, så kommer jag att göra det tills jag, och eller kepsen, svettas sönder.

En hatt med Musse Pigg-öron är liksom antitesen till en tröja med trycket ”FUCK YOU”. Ett motgift mot otrevlighet, oartighet och missriktat hat. Om du läser det här, du kille som bar den där taskiga tröjan på Mc Donald’s för tre år sedan: Vi kan väl säga att jag vann.

(Amelia 10, 2015)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”I’m too spexy”, eller: ”Hur man vinner över sura jävlar på stan”

  1. mifflan skriver:

    Skrattar gott! Härligt skrivet!

Kommentera

