Truss mi daddy! Det är roligare att vara rolig än knullbar.

En gång när jag var nästan ett barn såg jag en sketch. Sketchen bestod av att en spinkig man gick ut spritt språngande naken i en teaterpublik. Alla skrattade. Han gick omkring sådär en stund, snoppen dinglande mellan benen. Efter att ha cashat in flera minuters skrattåskor sa han: ”Jag vet att jag glömde nåt?” Alla skrattade ännu mer. Han var ju naken, med snopp och en spretig könshårsbuske. ”Vad var det nu jag glömde? Vad KAN det ha varit?” Alla kved av garv. Då plockade den nakna mannen en skiva vitt formbröd från mellan sina skinkor och sa: ”Just det. Jag glömde ÄTA!”

Sedan dess, och långt innan det, har jag försökt att skoja med kroppen. Alltså, skämta med min kropp. Som är en helt vanlig kvinnokropp med röv och lite halvt utammade tuttar som tyngdlagen ändå varit god mot. Några apelsiniga gropar i låren, massa ogenomtänkta men älskade tatueringar och extremt tjusiga fötter. Men medan en man ser ut som en bra stå-upp-show bara genom att bära strumpor medan han i övrigt är naken, så har det aldrig gått att skämta med min kropp. Kvinnors kroppar ska alltid vara sexiga och tajta och välgymmade. Vi är inte roliga när vi näckar, vi är bara antingen knullbara eller oknullbara.

Därför blir jag så glad när kvinnor skojar med sina kroppar. Som Amy Schumer i Trainwreck, där en skiftning i hennes ansiktsmin får mig att gapskratta rakt ut. Sedan går hon med olika gångstilar och jag skrattar ännu mer. Eller Amy Poehler, som är skitsöt men också törs vara ful. Eller Lena Dunham. Eller Mia Skäringer som ser ut som en miljon dollar, men även vågar spela på att inte vara den där eleganta kvinnan med personlig tränare, en perfekt Jennifer Lopez-dansrutin och egen ansiktskirurg.

Jag kämpar på, för jag tror att det är viktigt att fula sig ibland. Jag går in till mina barn och försöker väcka dem, drar ner pyjamasbyxorna och dallrar med rumpan. Slevar in två hekto Nutella i käften och ler inbjudande mot min man med transfettig nötchoklad över tänderna. Släpper en fis och säger: ”Men gud, jag trodde inte att den skulle höras så tydligt!” Ser en förhållandevis ung man kolla in mig lite halvhjärtat i en bar och sedan snyter jag mig i bordsduken.

Vem vill ens vara knullbar när man kan vara rolig? Det blir ju så sällan åka av ändå, med knullbar. Roligare att vara rolig.

(Amelia 19, 2015)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Truss mi daddy! Det är roligare att vara rolig än knullbar.

  1. Ping: Pepp! Kaosyoga

Kommentera

