Min vän Klas.

Tror vi blev ordentliga vänner precis när det snöat tre meter i Stockholm och vi drack rooibos på Louie Louie och började prata om vår gemensamma undergångsfäbless, prepping och kanske lite litteratur. (Det var efter det jag gick hem och ägnade tolv timmar åt att googla hur man kokar sitt eget insulin.) Sedan dess har vi delat schaman, skrivlärare, gnällt samt avfriendat folk på FB, ivrigt påhejade av varandra. Klas är min favorit-koleriker och sedan det där jävla teet har vi blivit varandras bollplank inom undergångsprofetior.

Han har inte fyllt år precis eller något, jag vill bara tipsa om att han skriver jättebra texter, t.ex. i Arena, Fokus och den här i SvB om vitheten i barnlitteraturen. Han skrev också Ken Rings självbiografi Livet som man kan älska om man älskar Ken, som t.ex. jag gör. Förra årets julklapp inom svenskt rap life! Dessutom gör Klas den utomordentliga  Bildningspodden som jag verkligen tycker om, och det kommer ni också att göra.

Men mest av allt skriver jag denna hyllning till min vän Klas för att jag hittade den här bilden av honom när jag gick igenom en mapp och jag tror att den här bilden är det vackraste jag sett sedan mor fick Nils:

klasdå.jpg

God jul, senor Ekman.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min vän Klas.

  1. Caroline skriver:

    Fin text! Blev väldans nyfiken på att läsa texter av Klas, och lyssna på podden. Ända tills jag såg bilden, för då tog en ny impuls överhanden. Vad är det han (ni?) äter. Marsvin?
    För övrigt vill jag tacka för en fin blogg och ett bra författarskap – älskar dina böcker!
    God Jul.

    • Rebecka skriver:

      Jag var inte med, han äter ett marsvin, ja. Med en hatt av tomat! Tack själv för att du skrev till mig och blir så glad att du tycker om böckerna! God fortsättning! (eller vad säger man nu, såhär långt senare?) x

Kommentera

