Om äldre kvinnor ruled the world.

För några veckor sedan hälsade jag på min mamma. Vi gaggade och ritade och hon vaktade barnen på lekplatsen. Men det bästa var när hon tog med mig och mina döttrar till ett eftermiddags-kafé på Röda Korset i Borås. Dit kan kvinnor som är nya i Sverige komma med sina barn, dricka kaffe med smörgås och öva sig på att prata svenska. En av min mammas gamla vänner berättade lite om olika användbara fraser, typ ”Hej, hur mår du?” och ”God natt, sov gott.” En annan drog igång allsång till ”Det lilla ljus jag har”. Barnen gjorde sig förstådda med varandra genom att göra pärlhalsband och lägga pussel. En kvinna kom fram och kramade mig när hon förstod att jag är mammas dotter, eftersom mamma läser läxor med henne på biblioteket varje vecka.

Gud, vad jag älskar äldre damer. Med otroligt skrala resurser skapar det här gänget en gemenskap smällfull av ren mänsklig värme, varje onsdag, i Röda korsets kanske inte supercharmiga lokaler. De skrattar, finner minsta gemensamma nämnare mellan mig och en kvinna som flydde från Syrien (med två barn som är yngre än mina) för bara en månad sedan, trugar med lite mer kaffe. Det är inget nytt, de har gjort det här i över tio år. Det är ingen punktinsats. Det är ren jävla människokärlek, kraft och att bara fixa.

Och jag tänker på alla äldre kvinnor jag mött och möter under mitt liv. Margareta som tog mig under sina vingars sarkastiska beskydd när jag just flyttat till Stockholm och var ny på ett jobb. Inke som förklarade varför jag gör som jag gör på typ en timme, vila i frid. Den gamla läkaren som hjälpte mig mer än någon annan någonsin gjort med min diabetes, två dagar innan hon skulle gå i pension. Ingalill som var min svenskalärare i högstadiet och utmanade mig på de bästa sätten för att jag skulle spetsa till mitt skrivande, och som fick mig att fatta att jag kunde. Den lite tossiga damen vi hyrde hus av i Dominikanska republiken en gång, som anförtrodde mig hela sitt trassliga kärleksliv och bad mig börja spå. Marie som fick mig att våga börja skriva böcker. Plus säkert hundra kloka, excentriska, empatiska, vackra, asjobbiga och coola andra som inspirerat och hjälpt mig under åren.

Jag svär på detta: om äldre kvinnor styrde världen skulle den vara en bättre plats.

(Amelia 3, 2016)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om äldre kvinnor ruled the world.

  1. Oroshjärta skriver:

    Sannerligen 💘 fin text darling you

Kommentera

