#inteerkvinna

Unga, sura, frustrerade pojkmän som litar mer på högst dubiösa propagandistiska sidor på internet än på oberoende medier med pressetik och källkritik. Som mer än faktabaserade idéer har en närmast religiös tro på att samhället, ni vet; det där vi alla ingår i, försöker lura dem. Förstöra för dem. Sänka dem. Män som söker enkla förklaringar, ännu simplare lösningar på komplicerade frågor och skeenden, och som dessutom känner för att slåss. De tar på sig svarta kläder och maskerar sig, tar till vilka vapen de nu hittar, för att inte nämna vilka droger de nu kommer över.

Det hände i Stockholm i fredags och i lördags. Jag bodde i den där jävla stan i fjorton år. Den var min. En enda gång skrek en skinnskalle något hotfullt till mig och min bror som är brun. En enda gång vrålade sex-sju snubbar från någon fotbollsfirma ”HORA VI SKA PLOCKA DIG” i rulltrappan på Fridhemsplan efter ett derby. Jag gick in på Pressbyrån och glodde på tidningshyllan tills de vrålat sig vidare. Jag var rädd. Rädsla är farligt. Men jag betraktar fortfarande Stockholm som min stad, liksom jag gör med Borås, New York, Bangkok, Barcelona, Göteborg, och numera London.

Jag lever axel mot axel med muslimer, jamaicaner, slaktare, somalier, brittisk arbetarklass, lyxiga konstnärer, hemlösa, fransmän, fattiga, svennar, formgivare, danskar, portugiser, poeter, araber, sydafrikaner i alla färgerna, skottar som livnär sig på att tälja träslevar (det som snart kommer att kallas ”hipsters” i Sverige fast det är typ helt vanlig träslöjd), svarta advokater, bankers från Tokyo, walesiska te-nördar och London är så stort att ”bögar-som-är-hundtränare” är något vi alla sett förr. Det går bra, tack. Jag är inte bara antirasist, mångkultur-älskare och feminist. Jag är även journalist, och jag vet hur man hittar all möjlig skit via internet.

Och jag tänker att alla unga, sura, frustrerade pojkmän som litar mer på högst dubiösa propagandistiska sidor på internet, också har hittat dit. Till skiten. Den som förvränger, målar skräck, berättar om en ljusnande framtid EFTER det här. Jag inser strax att de hittar ungefär samma saker. Det kan vara arton oskulder i paradiset, eller ett Sverige som aldrig funnits. Daesh och svenne-rasisters krig är det samma. De hatar, de vill få utlopp för sin ilska, de riktar allt åt ett håll som är hittepå. Daesh och de som tror sig ”försvara Sverige” är ute på samma vansinnestripp. De som slogs i Stockholm är inte tjuriga huliganer, de är terrorister. Låt dem aldrig representera mig. Låt dem aldrig representera dig.

(Borås Tidning, 160207)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till #inteerkvinna

  1. Anna skriver:

    Jag gillar särskilt deras förvåning över att svenska kvinnor kritiserar dem. Män i masker som i grupp springer omkring på stan och oprovocerat utövar våld mot alla de har en påhittad grudge mot är ju absolut nåt som kvinnor känner sig säkrare av. Det förstår ju alla. De skulle ju tex aldrig ta till våld i en relation eller så…

Kommentera

