Lita inte på magkänslan!

När någon frågar mig om goda råd brukar jag gagga om att känna efter och lyssna på magkänslan. Att vända och vrida och prata om grejer tills de vet vad de själva vill. Sen sitter man där.

För man kan också göra precis tvärtom.

Om jag verkligen känner efter varje morgon när min telefon larmar igång, så är allt jag vill att stänga av och sova vidare. Inte snooza, verkligen inte. Bara stänga av väckarklockan ordentligt, lägga en kudde över huvudet och snarka mig tillbaka till Törnrosa. Orka duscha? Barnen måste lära sig att göra egen frukost? Hunden vill ändå gå samma runda varje morgon- kan hon inte göra det själv?

När jag försöker lyssna på vad min mage vill säga mig, så är det enbart: ”Hej, jag är din mage, jag är kanske lite väl plufsig, men du bör ögonblickligen fylla på mig med mer pizza med extra ost. Bästa hälsningar!” Jag kanske är lite knubbig redan, men om jag lyssnade på magkänslan jämt skulle jag väga 425 kilo och behöva lyftas ut med helikopter från sovrumsfönstret.

Om jag tog varenda känsla jag känner på allvar skulle jag inte ens hinna äta pizza. Lite helt vanlig självförnekelse kan vara väldigt bra, också.

De roligaste sakerna jag gjort hittills i livet har jag inte alls vetat att jag verkligen ville göra. En av mina bästa vänner fick jag bara för att jag gick med och fikade efter en föreläsning på universitetet. En av mina roligaste resor gjorde jag för att min man plötsligt föreslog att vi skulle åka till Shanghai i tre dygn. Mina första tatueringar gjorde jag för att jag var lite för tidig till en dagishämtning och killarna på studion verkade så stränga att jag inte tordes backa ur. När jag skrev min första bok var det för att min kompis sa åt mig att göra det. Jag var inte ens säker på att jag verkligen ville flytta till London, men jag hängde med min familj.

Det finns åtta-nio anledningar att rota omkring i magtrakten efter någon sorts känsla. Det finns hundra anledningar till att ansluta sig till en religion, börja yoga, byta jobb, hitta en ny partner, skaffa barn, inte skaffa barn, adoptera en hund, göra hårförlängning, resa till Bali, leva på granatäpple-kvarg i en månad. Men ibland kanske man bara ska göra, istället för att känna efter i hundra år. Känn efter, det kanske också är ett tips att inte alltid göra det? Ibland är man magsjuk.

(Amelia 9, 2016)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

