Things that make you go hmmm: varför är ni ens ihop, sa du?

Det är hon som just köpt en ny klänning. På H&M, inget dyrt eller så, men den sitter som en smäck och hon ser ut som en biljon dollar och hon känner sig glad. Hennes snubbe säger: ”Men du har ju redan en sån. Vad kostade den? Du behöver inte mer kläder.”

Det är hon som fått en ny tjänst på sitt jobb. Hon har varit utled på sitt arbete rätt länge men inte vågat säga upp sig. Nu ska hon få testa nya grejer och dessutom få lite högre lön. Hennes pojkvän? Han oroar sig för att hon inte ska hinna hämta deras gemensamma unge på dagis lika tidigt som förut.

Och det är hon som gick ut med sina kompisar, bland annat med mig, en kväll. Vi åt middag och drack vin och fick feeling. Vi drog vidare och dansade och sånt. Dagen efter är vi trötta och har lite träningsvärk i vaderna på grund av dans. Hon messar mig att hennes man är jättesur över att hon kom hem ”för sent” och ”luktade rök”.

Jag vet att ingen utomstående riktigt kan veta varför ett par väljer att leva ihop. Jag har nära vänner som jag älskar, som jag ändå aldrig skulle rekommendera någon att vara ihop med. För att jag tror och/ eller vet att de är asjobbiga att tillbringa mer än ett dygn tillsammans med, oavsett förutsättningar. (Delvis är det kanske därför jag älskar dem.)

Men varför är somliga människor så himla snåla mot den de lever tillsammans med? Det är helt obegripligt. Alla förhållanden går väl hit och dit och upp och ner och ibland är det mest dit och ner. Men den där grejen att inte kunna unna den som ska föreställa ens hjärtas fröjd och lilja en liten klänningstrasa, eller en timme extra på jobbet per dag om hen önskar det, eller en kväll som slutar med att hen spelar luftgitarr till ”Sweet Child O’Mine” på en karaoke-bar… Nä, jag tycker att det är så jävla tråkig stil.

Inte den sortens stil som får mig att kidnappa din tjej för att få henne att göra slut. Inte den sortens stil som får någon att ringa snuten. Det finns värre saker att göra än att vara en sur, snål liten missunnsam människa. Förståsigpåare säger ibland att vår generation ger upp och skiljer sig för lätt. Men ibland, när jag hör vad folk står ut med i sina förhållanden, tänker jag att de där förståsigpåarna har helt fel. Människor står ut med tjurig missunnsamhet mycket längre än de borde. Var med någon som vill att du ska vara glad i stället, var med någon som du vill ska vara glad.

(Amelia 17, 2016)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Things that make you go hmmm: varför är ni ens ihop, sa du?

  1. Hockeysmurf skriver:

    Åh! Jag har också såna vänner, fattar liksom inte varför de envisas med att hänga ihop…

  2. Oroshjärta skriver:

    Exakt så!!! YOLO som kidsen säger sluta slösa liv för fan!!!!

  3. Åsa skriver:

    Den var bra! Jag har föräldrar som är snåla mot mig, det är inte heller så kul

Kommentera

